Sredstvo protiv bele kuge

Spoma Avramov Photography

Juče ujutru, dok sam još uvek pospana slušala jutarnji program na jednom od ovdašnjih kanala i trudila se da mi pritisak ne pređe 130/90, čula sam da je održan „Prvi srpski sabor o natalitetu“!? Nekako mi po difoltu došlo da dodam: „u Guči“.

Prvobitno čuđenje i posmeh je zamenila zainteresovanost. Pojačala sam TV i svu svoju pažnju usmerila na učesnike Sabora. Bilo je tu raznih predstavnika Udruženja građana koji se bave decom i porodicom (i moje je jedno od njih, a nisu me obavestili organizatori Sabora :)), opštinskih službenika, omladine i  (neizostavnih) crkvenih velikodostojnika.

Svi su pričali o tome kako mlade treba podsticati da rađaju, kako nas za 200 godina neće biti, ako se ovakav trend pada nataliteta nastavi. Samo prošle godine je 38.000 građana više umrlo nego što je rođeno. To vam je jedan omanji grad. Predstavnik UG „Kolevka“ je rekao da je današnjim mladima sa 29 godina još uvek interesantnije da idu na splavove, nego da rađaju decu... i tako dalje...

Predlozi za podizanje nataliteta su razni, sve smešniji od smešnijeg. Jedni bi uvodili ekonomske (tu valjda misle na novčanu pomoć) i neekonomske mere. Koliko sam shvatla pod tim neekonomskim merama podrazumevaju ubeđivanje, nagovaranje, ulepšavanje, transparentno predstavljanje problema (za one koji ne znaju zašto ovde vlada bela kuga), zabavno-rekreativan program i ostale dozvoljene i manje efikasne mehanizme.Ali ni jednom niko nije rekao zašto je to tako. Sva krivica se svaljuje na mlade i njihovu potrebu za komforom!

Kakav crni komfor?

Prosečni, budući mladi roditelj, sa idealnih 25 godina,  rođen je 1989. Celo detinjstvo i veći deo mladosti mu je prošao u strahu, nemaštini i krpljenju kraja sa krajem njegovih sada već ostarelih roditelja. Prva sećanja su mu vezana za  dilere maraka pored puta i prodaju goriva u flašama od 2l. Pravu mlečnu čokoladu je prvi put dobio od rođaka iz inostranstva, a falš Leviske i Najke nosi i dan danas.

Da li su se organizatori ovog Sabora upitali ko su današnji budući roditelji? I šta oni žele za sebe i svoje potomstvo? Da li im je dosadilo da slušaju „samo ti rodi, sve će se samo srediti“ ili „gde ima za jedno ima i za dvoje, gde ima za dvoje ima za troje“...

Neće se samo srediti i nije isto da li imaš jedno, dvoje ili troje usta da nahraniš!

Hmmm... da, hrana... Hrana mu na kraju dođe još najmanji problem. Gde su cipele, patike, zimske jakne, tašne i knjige za školu? To nije luksuz. Neka deca dobijaju besplatne knjige u školi, neka kupuju polovne knjige od starijih đaka, ali troškovi koliko god da su mali, rastu sa brojem dece koju imaš.

A ako krenemo na“luksuz“, poput učenja stranih jezika, sporta, muzičkih i drugih umetničkih kurseva, koji su nekad bili skoro pa besplatni. Shvatićete da je dete između ostalog jedna veeeeelika investicija. Kako god to rogobatno zvučalo, ali je istina.

Već vidim neke moje prijatelje koji bi me rado demantovali tvrdnjama, kako dete može da nasleđuje odeću od druge dece, da se sport može upražnjavati ispred zgrade i na livadi, engleski učiti na TV-u, a da kreativne kurseve može organizovati „kreativna mama“ za svu decu iz komšiluka!

Kakva utopija. Ne dajte se prevariti. Tako se može živeti, ali većina vas to ne želi. Želi više i bolje, želi da mirno spava, da se ne pita da li će imati svom detetu da plati užinu u školi i da ga pošalje na jednodnevni izlet u Bajinu Baštu. Želite da mu kupite Đotove flomastere, a ne kineske koji se istroše posle dva crtanja. Želite proslavu rođendana i krštenja na koje ćete sa ponosom pozvati rodbinu i prijatelje, a ne da proslavljate krišom u najužem krugu familije.

Želite zajedničke uspomene sa izleta, letovanja, zimovanje, kampovanje, planinarenja. A ne da vas satanizuju kada to poželite i stvaraju osećaj krivice što ste uopšte pomislili na sve to kada dečija „avantura može započeti već u vašem dvorištu“ ( to mu dođe k’o ona „kozmetika iz vaše kuhinje“)!

Namerno sam cinična, naravno da avantura može biti i u bakinoj bašti ili dvorištu! Ja sam je imala, ali sam imala i mnogo više i želim da moja deca imaju bar toliko! A nemaju. Kako je moguće da sledeća generacija živi toliko lošije od prethodne? Moj otac mi je govorio: „Ja sam postigao malo više od mog oca, ti postigni malo više od mene i to je dovoljno.“ I ja sam mu kao svako dobro dete i dobar đak verovala.

I danas mu verujem, bez obzira što nije tako.

Nije on kriv što njegove reči nisu istinite. Krivo je ovo društvo. Društvo koje od pojedinca traži da pruži više nego što je ono samo spremno da mu da. Dajte nam posao, dajte nam poštene i fer konkurente, dajte nam ujednačene startne pozicije za život, rad, ljubav! Tretirajte nas kao ljude, a ne kao stoku za rasplod, glasačko telo bez kojeg ni vas neće biti.


Mislite o tome kad onaj poslednji od vas bude stao pod krušku.

CONVERSATION

0 komentara:

Постави коментар

Back
to top