Da li znate šta je Advent?

pixabay.com

Večeras počinje period Adventa za hrišćanske vernike katoličke veroispovesti. Ja sam po veri pravoslavna hrišćanka, ali sam odrasla u delu grada Novog Sada koji se zove Telep i u kome je živelo (a i sad živi) mnogo Mađara. Naše prve komšije i druge i treće bile su Mađari.

Sa druge strane, Vojvodina je višenacionalna sredina tako da sam kao dete u zabavištu učila mađarski i slovački. Za nas nije neobično da čujemo drugi jezik u autobusu, u prodavnici, na ulici. Volim našu kulturu i običaje, ali mi je katolički Božić posebno drag. Nekako je šaren, veseo i raspevan. Bar ga na filmovima tako prikazuju. :)

Volim i Mikulaš, to je mađarska verzija Svetog Nikole i poistovećuju ga sa Deda Mrazom. Običaj je da deca veče pre Mikulaša (6.12.) očiste svoje cipelice i ostave ih u prozor da bi on mogao da ih nagradi slatkišima. Dobra deca dobijaju slatkiše, a nevaljala drvo, ugalj, šargarepu ili krompir.

http://www.magyarero.hu/
Tačno četiri nedelje pre katoličkog božića (25.12.), počinje period koji se zove Advent. Reč se izgovara Ad’vent, dolazi iz latinskog jezika (adventus) i znači dolazak, u ovom slučaju se misli na dolazak na svet, rođenje Isusa Hrista sina Božijeg i približavanje Božića. Prva nedelja Adventa je najbliža prazniku sveca Andrije apostola (30.11.).

Jedan od običaj je da porodica u kući ima adventski venac sa četiri sveće. Porodica svake nedelje pali po jednu sveću i na taj način simbolizuje dan kada je Isus Hrist došao na svet. Do Božića bi trebalo da budu upaljenje sve četiri sveće. Vreme Adventa svake godine počinje tako da od paljenja prve sveće do Božića protekne četiri nedelje.

Prvi adventski venac je napravljen 1838. godine. Čine ga dva simbola krug i svetlo. Krug ili prsten, bez početka i kraja predstavlja večnost i vernost. Svetlo sveće nagoveštava dolazeće svetlo - Isusa. Zimzeleno granje koje se upliće u venac simbolizuje život koji ne prestaje, na život večni, a boja sveća je bela i crvena i podsećaju na Isusovu žrtvu i pobedu.

Jedno od tumačenja je da svaka od sveća ima svoje značenje, po jednom prva sveća je sveća nade, druga sveća je simbol mira, treća radosti, a četvrta ljubavi. Po drugom tumačenju, prva sveća je nazvana prorokova sveća, druga betlehemska, treća pastirska i četvrta je sveća anđela.

pixabay.com
Još jedan od običaja u ovom periodi je Adventski kalendar. To je poseban kalendar sa 24 prozorčića. Deca u periodu od 1. do 24. decembra mogu svaki dan da otvore po jedan prozorčić i pojedu slatkiš koji se krije iza njega. Ni odrasli nisu imuni na ovaj običaj. :)

Nadam se da vam je čitanje ovog teksta bilo jednako interesantno i poučno koliko i meni njegovo pisanje.

Srećni praznici!

Da li i vi imate omiljeni praznik neke druge veroispovesti?

CONVERSATION

17 komentara:

  1. Divno. Pojma nisam imala i ako sam živela u Hrvatskoj i katoličkoj sredini. Nekako se u to vreme nije tome pridavao toliki značaj ili ja nisam videla dalje od svog nosa i porodice koja nikad nije slavila verke praznike. Moja mama je iz katoličke porodice i ovako kako Mađari obelažavaju Mikulaš, oni su obeležavali sv. Nikolu. Za pojam Advent čula sam prvi put prošle godine i videla da po Hrvatskoj parve neka advantska sela...Lepo. Prava praznična čarolija!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ja sam odrasla u višenacionalnoj sredini, a imam i tri tetke koje žive u Nemačkoj, Kod Austrijanaca i Nemaca je ta tradicija zaživela početkom 20. veka, a u Hrvatskoj nisam sigurna. Ipak smo svi mi dok smo bili Jugoslavija bili komunistička zemlja i vesrki praznici su se slavili u tajnosti. U ovo doba godine volim da sam u prazničnom fazonu, tako lakše podnosim hladnoću i sivilo :D Hvala na komentaru :*

      Избриши
    2. ✝️☦️🙏😇💙💫 Amin Amen!👏🤗😚

      Избриши
  2. Nisam znala da to celomesecno praznovanje ima simbolike u veri i da ima svoj naziv. Baka mi je Poljakinja, ali nekako se isuvise priklonila nasim obicajima. Po svetu vidjam ta sela oko Nove godine, cak i nekoliko godina unazad i u Beogradu, ali da se zove Advent - nisam znala. Rasplamsala si mi magiju i veceras kitim jelku!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Drago mi je da sam pokrenula talas prazničnog zadovoljstva, lepa su ta Božićna sela i mi u Novom Sadu ćemo ga imati ove godine. Čak će i fijaker voziti :) Hvala ti na komentaru! :*

      Избриши
  3. I meni je katolički Božić posebno drag i uvijek me nekako uvede u to praznično raspoloženje. Studirala sam u Novom Sadu, cimerka mi je bila Mađarica i za dosta običaja sam čula upravo od nje. Novi Sad u vrijeme svih praznika je prelijep, a katolički Božić je zaista poseban praznik :)

    www.designgglitter.blogspot.com

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Drago mi je da ti je Novi Sad ostao u lepom sećanju, javi se ako budeš dolazila u posetu :)

      Избриши
  4. Sve mi zvuči tako lepo i romantično... priznajem, zahvaljujući blog drugaricama znala sam dosta o Adventu, ali opet, mnogo toga si mi i ti otkrila. A od svega, meni se nekako naj dopao ovaj mesečni kalendar ;)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala Negoslava i ja sam mnogo toga naučila dok sam pripremala ovaj tekst :)

      Избриши
  5. I mene dosta zanima o Katolickoj veri .Kako se pozdravlja pirodica danas ili dali se cestita ovaj dan Katolicima .Pozz

    ОдговориИзбриши
  6. Običaji vezani za adventni venac, kao i za kićenje jelke u današnjem obliku i priča da poklone za Božić donosi mali ili dete Isus - oni su u katoličanstvo u srednjoj Evropi došli iz Nemačke luteranske tradicije. Ja, kao slovak luteran, sam se začudio da ogroman broj katolika kod nas to ne zna i misli da su to katolički običaji.

    ОдговориИзбриши
  7. Drago mi je da sam otkrila tvoj blog, veoma mi se dopada post o Adventu. Pratim te, možeš posetiti moj blog http://traganjezaizgubljenimvremenom.blogspot.com/

    ОдговориИзбриши
  8. Obozavam 12 mjesec! Danas smo napravili advenski vjenac i sutra palimo prvu svijecu. Mi u Hercegovini bas drzimo do tih obicaja.Saljem vam svima veliki pozdrav i neka vas sve dragi Bog cuva :-*

    ОдговориИзбриши
  9. Vec godinama na nasem stolu stoji advent...samo sto prvu svecu palimo na detence, pa materice, pa oce i bozic...tako smo malo pozajmili lepote od katolika

    ОдговориИзбриши
  10. Mi,Vojvođani,zbilja imamo veliku prednost.Počnemo slaviti u decembru, a završimo krajem januara.A to je zato, što imamo široku dušu, kao vojvođanska polja, i svi smo Vojvođani, bez obzira na veru.Svima želim srećne praznike !!!!

    ОдговориИзбриши

Back
to top