Spoma Avramov Photography |
Koliko
istine u ovoj šali. J U ljudskoj je ćudi da vole cenkanje, onaj
osećaj da si dobro prošao, uštedeo, spustio cenu. U poslednje vreme taj običaj
ili potreba je dobila svoju moderniju verziju, a to je kompenzacija ušuškana u
reklamne ponude i razmene linkova na sajtu, profilu itd.
O
čemu se naime radi, u poslednjih par
meseci više puta mi se desilo da vidim, dobijem, čujem za ponudu saradnje u
vidu razmene linka, reklamiranja itd. U svetu blogera i društvenih mreža to je
uobičajena stvar, mi se na taj način podržavamo i pomažemo jedni drugima u
našem „krstaškom pohodu“ nezavisnog novinarstva, pokazujemo koja su nam
interesovanja i opredeljenja.
Ono
što me je iznerviralo je to da sve češće ljudi
linkovanje i „postavljanje“ adrese sajta/profila na svoj profil/sajt
doživljavaju kao jedini način trgovine i valute. Pri tome njihovi profili i
sajtovi su potpuno anonimni i nemaju mnogo veze sa delatnošću kojom se bavi većina
ljudi koje bi oni na taj način angažovali. Nemojte me pogrešno shvatiti, ne
razmenjiju se linkovi samo sa popularnima, već i sa onim ljudima sa kojima
delite interesovanja, nišu i klijente.
Ljudi
koji prihvataju taj vid saradnje su obično početnici, neiskusni, traže
besplatnu reklamu, ali ne shvataju šta takav aranžman dugoročno znači za njih.
Oni su za takve poslodavce potrošna roba, onog trenutka kada budu tražili novčanu
nadoknadu za svoj rad, jer će brzo
uvideti da ta reklama ne donosi onoliko koliko su mislili da će im doneti, poslodavac
će iznenada postati nezadovoljan njihovim radom i potražiće drugog naivčinu.
Još
davno kada sam počela da se bavim preduzetništvom, ne tako retko, klijenti su
mi nudili kompenzaciju kao vid plaćanja. Za neupućene i strance, to je u srpskoj
kulturi poslovanja veoma česta pojava, moglo bi se takoreći običaj J Kao „mlad i zelen“
preduzetnik, u strahu da ne izgubim klijenta i priliku da se dokažem pravila
sam grešku i prihvatala dogovor. U potaji sam se nadala da je to samo ovaj put
i da će mi sledeći put klijent platiti u čvrstoj valuti, kak’ spada J Ali to u većini slučajeva
nije bilo tako...
To
je drugi običaj srpske kulture poslovanja, „ne smeš da menjaš cenu i način
plaćanja sa početka saradnje“! U protivnom, proglasiće te za prevaranta,
profitera i nekog kome je uspeh udario o glavu. Naravoučenije, pre nego što
formirate cenu ili prihvatite neki vid kompenzacije dobro razmislite da li je
to realna cena vašeg proizvoda i da li će vam kompenzacija u budućnosti
predstavljati teret. Inače, sami sebi kopate raku propasti i neuspeha u poslu.
Još
jedno nepisano pravilo srpskog poslovanja je mišljenje da su jeftini proizvodi
i popusti u korealciji sa lošim kvalitetom i očajanjem onog ko tako posluje. Iz
ličnog iskustva kupca i korisnika tvrdim da to nije tako, ali postoji jedan
sloj ljudi, ne znam kako bi ih nazvala, a da to ne bude snobovi, skorojevići,
foliraniti, koji tako razmišljaju. Njima možete prodati bilo šta samo da je
skupo i zvuči egzotično. Oni treba da vam budu posebna ciljna grupa i za njih
morate imati posebne cene („Samo za tebe, 1.000.000 eura, cena prava sitnica!“).
J
Ne
kažem da je lako usvojiti ova pravila, često sam i sama u dilemi šta da
uradima, ali neka vas vodi osećaj samopoštovanja i bez griže savesti odbite
svaku ponudu zbog koje ćete se kasnije osećati obezvređeno i loše.
Par
puta sam odgovorila „poslodavcu“ da ću uraditi neki poso za 50% njegove prave
vrednosti, ali da mi mora platiti, a da se link i potpisivanje mog rada
podrazumevaju kao autorsko delo (ovo je zadnjih dana vrlo osetljiva tema uodređenim krugovima). Na taj način i ja i poslodavac se obavezujemo na jedan
određeni nivo kvaliteta rada, odgovornosti i rok. Ako vam neko uradi nešto
besplatno, za kompenzaciju u vidu linka,
„reklamiraću te“ obaveze ili nekog drugog virtuelnog marketinga, možete
očekivati i takvu uslugu. Virtuelnu.
Sa
druge strane ako ste vi poslodavac, a „zaposleni“ kasni sa poslom, ne možete ga
požurivati, ako posao nije urađen baš kako ste hteli, ne možete se žaliti, ako
odustane na pola, nemate ugovor na koji se možete pozvati...
I
obrnuto, kao što sam gore napisala, pet puta uradiš free, vidiš da mu je
krenulo, tražiš novac i dobiješ šipak J
Zbog
toga svoj rad treba uvek naplatiti, makar i spustili cenu, ali morate zadržati
taj imidž osobe koja „ne radi za kompenzaciju“ i razmenu linkova, u protivnom
rizikujete da postanete trgovac robe široke potrošnje na Kvantaškoj pijaci
umesto onog što ste želeli da budete. J
Srećno!
J
0 komentara:
Постави коментар