Da li ste dovoljno „odrasli“ da budete preduzetnik? I kako iskoristiti kritiku i hejt za unapređenje posla.


pexels.com
Možda ovaj naslov zvuči smešno, ali kako vreme prolazi, sve sam ubeđenija da je za samostalno rukovođenje firmom potrebna poprilična zrelost. Ne obavezno izražena u godinama života, već mentalna, psihička zrelost, koja podrazumeva svest o sebi i samopouzdanje u ono što jesmo i  šta radimo.

Pre par dana sam na strani koju vodim na društvenim mrežama bila svedok jedne banalne situacije. Žena koja je član grupe obrisala je svoje pitanje, na koji je dobila pozamašan broj odgovora. Razlog tome je bio, ni manje ni više to što joj se nisu dopali neki od odgovora koje su joj drugi članovi dali. Verujte mi na reč sve je bilo vrlo pristojno, asertivno i bez uvreda.

Grupa je inače namenjena preduzetnicama i cilj joj je pružanje informacija, podrške i saveta ženama, majkama koje žele da započnu svoj posao ili ga već imaju. Ponekad ovu grupu posmatram kao fokus grupu i postavljam u njoj pitanja koja bi mogla poslužiti za unapređenje daljeg rada grupe ili neku korisnu temu od opšteg značaja.

Konkretno, tog dana postavila sam pitanje o temama koje bi članice volele da čuju. Između već poznatih i standardnih odgovora, pojavilo se i jedno drugačije pitanje. Kako znati kada je pravi trenutak za širenje posla, tačnije primanje još jednog radnika?

Odgovori koji su usledili, očigledno nisu bili po volji ženi koja ih je postavila jer su donekle ukazivali na neke greške koja ona pravi u svom poslu. Komentari su bili korisni i konstruktivni. Neki su bili toliko dobri da su davali detaljne savete kako da organizuje posao, animira ciljnu grupu i održi kvalitet.

http://www.lovequotesmessages.com

Svi ti divni saveti i komentari su nestali samo sa jednim klikom, jer se njoj nije dopala sugestija da nešto ne radi dobro i da pristup mora da se menja. Da ona mora da se menja! Očigledno je savete i kritiku shvatila kao ličnu uvredu. Što je, naravno, bilo pogrešno. Mnogima bi ti saveti koristili, ali je sujeta u ovom slučaju, bila ispred opšte dobiti.

Na kraju sam se zapitala: „Zar je toliko teško primiti kritiku?“ Još važnije: „Da li je takva osoba spremna da bude preduzetnik?“. „Kako raditi za druge ljude, a ne slušati njihovo mišljenje o našem proizvodu/usluzi?“. „Za koga mi onda radimo i kuda će nas to odvesti?“.

Sasvim je izvesan odgovor na ova pitanja: „Ne, ova osoba nije sposobna da bude preduzetnik zato što je ne zanima mišljenje potencijalnih klijenata. Ona ima svoje mišljenje o svom radu i ono je vodi ravno u propast.“.

Da li ste i vi jedna od takvih osoba, koja želi da čuje samo povlađivanje za svoje ideje i koja se naljuti i vrlo lično shvati kritiku? Ako jeste, pokušajte da to promenite dok još imate vremena za to.

Tuđa kritika i hejt mogu biti vrlo koristan alat za rad na sopstvenom proizvodu (usluzi, štagod to bilo). U oba slučaja i ako su konstruktivna i dobronamerna kritika i ako je nedobronamerna ili zlonamerna kritika tj. hejt.

U prvom slučaju, ljudi dele sa vama svoje iskustvo, usmeravaju vas u pravcu koji će vam pomoći da bolje razumete svoju ciljnu grupu. U drugom slučaju, hejteri vam se podsmevaju i govore vam šta ne valja u vašem poslu/proizvodu i na taj način vam opet pomažu i usmeravaju vas u određenom pravcu.

http://www.lovequotesmessages.com

Jedini problem kod negativne reakcije je lični momenat koji se pojavljeje u komunikaciji. Hejter često ume da vređa osobu lično i u takvim situacijama je teško ostati distanciran od njegovog mišljenja. Upravo tako, to je samo njegovo mišljenje, mi ne znamo zašto on tako reaguje i govori, ali to nema veze sa nama.

Ako tako priđete situaciji, distancirate se od negativne emocije hejtera, koja preti da obuzme i vas, takav komentar može postati dragocen savet. :)

Pre par dana sam susrela jedan odličan primer osobe koja savršeno upravlja hejterima i njihovim emocijama. Maksimalno ih koristeći u svoje svrhe. Od kada sam na društvenim mrežama pročitala sam mnogo stručnih tekstova na temu digitalnog marketinga.

Jedan od autora tih tekstova je Istok Pavlović. Njegovi  tekstovi su mi mnogo puta koristili. To nisu uvek sažvakana znanja, što je  i za očekivati, ali je mnogo više nego što neki drugi autori „daju“. Ono što sam još primetila je da njega ljudi ili poštuju ili ih nervira. Nema sredine. Ne znam zašto je to tako, ali jeste.

Ljudi koji ga prate na njegovom profilu su veoma raznovrsni, ali neću pogrešiti ako kažem da je dve trećine ljudi tamo zbog toga da bi ga vređalo. Jako čudno. Za svo ovo vreme ja ni jednom nisam videla da ga je neki uvredljiv komentar izveo iz takta i da je odreagovao na lične uvrede upućene bez ikakvog razloga i povoda.

Pre par dana je na svom blogu objavio Ultimativnivodič kroz digitalni marketing – sve na jednom mestu koji je doživeo salvu hejta i ciničnih komentara. Uglavnom su tako komentarisali „ljudi od struke“, a razlozi za to su navodno bili ti što je tekst površan, nestručan, nedovoljno obiman itd. Šta su pravi razlozi za takvu reakciju mogu samo da nagađam.

Jedan od razloga je taj što su mnogi od tih stručnjaka vrlo sujetni po pitanju svoje kompetentnosti, tako da svi koji nisu apsolutni vladari i za tri koplja iznad njih, nemaju šta da traže na tom polju. Drugi su opet videli kako nestaje još jedna tema za njihove preskupe i beskorisne jednodnevne kurseve. Dok su treći ljubomorni što se oni toga nisu dosetili prvi.

Niko, ali niko od tih ljudi koji su sa prezirom komentarisali nije rekao da će uraditi nešto bolje i kvalitetnije od sadržaja koji su komentarisali sa toliko uvreda. Koliko ja znam to bi bio jedini valjan argument, ali ne bih da ulazim dalje u tu priču.

Elem, mene više zanima ona korist od hejta, koju u ovom slučaju ima Istok. Dok sam čitala komentare ispod njegove objave, jedan mi je privukao posebnu pažnju. Neko je napisao da ne može da veruje da on može biti toliki mazohista, da stalno nanova piše materijale koji izazivaju toliku količinu bure uvreda.

Pomislila sam: "Zaista, niko ne može biti toliki mazohista, on to sigurno radi namerno i promišljeno." I kao što je još neko spomenuo, svaka takva situacija je za njega jedan eksperiment in vivo. Samo još jedno ispitivanje tržišta. :)

http://www.lovequotesmessages.com
Tako i vi treba da priđete kritici onoga što radite. Prvo odbacite sve što se odnosi na vas lično, ako posle toga ostane nešto, analizirajte koliko to zaista ima veze sa onim što radite, ako zaista ima, razmislite, zapišite, prespavajte. 

Sutra, ako i dalje bude imalo značaja za vas, pokažite to osobi od poverenja i iskustva. Konsultuje se sa nekim iz struke, u krajnjem slučaju angažujte stručnjaka da vam pomogne.

Za kraj, nije sve tako crno u kritici i hejtu, ima tu što-šta za poneti sa sobom, samo od vas zavisi da li ste dovoljno spremni i dovoljno zreli da to čujete, prihvatite i primenite.

Želim vam mnogo uspeha u odrastanju i sazrevanju, jer jedino tako može rasti i vaš biznis! 

CONVERSATION

0 komentara:

Постави коментар

Back
to top