pexels.com |
Možda
ovaj naslov zvuči smešno, ali kako vreme prolazi, sve sam ubeđenija da je za
samostalno rukovođenje firmom potrebna poprilična zrelost. Ne obavezno izražena
u godinama života, već mentalna, psihička zrelost, koja podrazumeva svest o
sebi i samopouzdanje u ono što jesmo i šta radimo.
Pre
par dana sam na strani koju vodim na društvenim mrežama bila svedok jedne
banalne situacije. Žena koja je član grupe obrisala je svoje pitanje, na koji
je dobila pozamašan broj odgovora. Razlog tome je bio, ni manje ni više to što
joj se nisu dopali neki od odgovora koje su joj drugi članovi dali. Verujte mi
na reč sve je bilo vrlo pristojno, asertivno i bez uvreda.
Grupa
je inače namenjena preduzetnicama i cilj joj je pružanje informacija,
podrške i saveta ženama, majkama koje žele da započnu svoj posao ili ga već
imaju. Ponekad ovu grupu posmatram kao fokus grupu i postavljam u njoj
pitanja koja bi mogla poslužiti za unapređenje daljeg rada grupe ili neku
korisnu temu od opšteg značaja.
Konkretno, tog dana postavila sam pitanje o temama koje bi članice volele da čuju. Između već poznatih i standardnih odgovora, pojavilo se i jedno drugačije
pitanje. Kako znati kada je pravi trenutak za širenje posla, tačnije primanje
još jednog radnika?
Odgovori
koji su usledili, očigledno nisu bili po volji ženi koja ih je postavila jer su
donekle ukazivali na neke greške koja ona pravi u svom poslu. Komentari su bili
korisni i konstruktivni. Neki su bili toliko dobri da su davali detaljne savete
kako da organizuje posao, animira ciljnu grupu i održi kvalitet.
http://www.lovequotesmessages.com |
Svi ti divni saveti i komentari su nestali samo sa jednim klikom, jer se njoj nije dopala sugestija da nešto ne radi dobro i da pristup mora da se menja. Da ona mora da se menja! Očigledno je savete i kritiku shvatila kao ličnu uvredu. Što je, naravno, bilo pogrešno. Mnogima bi ti saveti koristili, ali je sujeta u ovom slučaju, bila ispred opšte dobiti.
Na
kraju sam se zapitala: „Zar je toliko teško primiti kritiku?“ Još važnije: „Da
li je takva osoba spremna da bude preduzetnik?“. „Kako raditi za druge ljude, a
ne slušati njihovo mišljenje o našem proizvodu/usluzi?“. „Za koga mi onda
radimo i kuda će nas to odvesti?“.
Sasvim
je izvesan odgovor na ova pitanja: „Ne, ova osoba nije sposobna da bude
preduzetnik zato što je ne zanima mišljenje potencijalnih klijenata. Ona ima
svoje mišljenje o svom radu i ono je vodi ravno u propast.“.
Da
li ste i vi jedna od takvih osoba, koja želi da čuje samo povlađivanje za svoje
ideje i koja se naljuti i vrlo lično shvati kritiku? Ako jeste, pokušajte da to
promenite dok još imate vremena za to.
Tuđa
kritika i hejt mogu biti vrlo koristan alat za rad na sopstvenom proizvodu (usluzi,
štagod to bilo). U oba slučaja i ako su konstruktivna i dobronamerna kritika i
ako je nedobronamerna ili zlonamerna kritika tj. hejt.
U
prvom slučaju, ljudi dele sa vama svoje iskustvo, usmeravaju vas u pravcu koji
će vam pomoći da bolje razumete svoju ciljnu grupu. U drugom slučaju, hejteri
vam se podsmevaju i govore vam šta ne valja u vašem poslu/proizvodu i na taj
način vam opet pomažu i usmeravaju vas u određenom pravcu.
http://www.lovequotesmessages.com |
Jedini problem kod negativne reakcije je lični momenat koji se pojavljeje u komunikaciji. Hejter često ume da vređa osobu lično i u takvim situacijama je teško ostati distanciran od njegovog mišljenja. Upravo tako, to je samo njegovo mišljenje, mi ne znamo zašto on tako reaguje i govori, ali to nema veze sa nama.
Ako
tako priđete situaciji, distancirate se od negativne emocije hejtera, koja
preti da obuzme i vas, takav komentar može postati dragocen savet. :)
Pre
par dana sam susrela jedan odličan primer osobe koja savršeno upravlja hejterima
i njihovim emocijama. Maksimalno ih koristeći u svoje svrhe. Od kada sam na
društvenim mrežama pročitala sam mnogo stručnih tekstova na temu digitalnog
marketinga.
Jedan
od autora tih tekstova je Istok Pavlović. Njegovi tekstovi su mi mnogo puta koristili. To nisu
uvek sažvakana znanja, što je i za
očekivati, ali je mnogo više nego što neki drugi autori „daju“. Ono što sam još
primetila je da njega ljudi ili poštuju ili ih nervira. Nema sredine. Ne znam
zašto je to tako, ali jeste.
Ljudi
koji ga prate na njegovom profilu su veoma raznovrsni, ali neću pogrešiti ako
kažem da je dve trećine ljudi tamo zbog toga da bi ga vređalo. Jako čudno. Za
svo ovo vreme ja ni jednom nisam videla da ga je neki uvredljiv komentar izveo
iz takta i da je odreagovao na lične uvrede upućene bez ikakvog razloga i
povoda.
Pre
par dana je na svom blogu objavio Ultimativnivodič kroz digitalni marketing – sve na jednom mestu koji je doživeo salvu
hejta i ciničnih komentara. Uglavnom su tako komentarisali „ljudi od struke“, a
razlozi za to su navodno bili ti što je tekst površan, nestručan, nedovoljno
obiman itd. Šta su pravi razlozi za takvu reakciju mogu samo da nagađam.
Jedan
od razloga je taj što su mnogi od tih stručnjaka vrlo sujetni po pitanju
svoje kompetentnosti, tako da svi koji nisu apsolutni vladari i za tri koplja
iznad njih, nemaju šta da traže na tom polju. Drugi su opet videli kako nestaje
još jedna tema za njihove preskupe i beskorisne jednodnevne kurseve. Dok su
treći ljubomorni što se oni toga nisu dosetili prvi.
Niko,
ali niko od tih ljudi koji su sa prezirom komentarisali nije rekao da će
uraditi nešto bolje i kvalitetnije od sadržaja koji su komentarisali sa toliko
uvreda. Koliko ja znam to bi bio jedini valjan argument, ali ne bih da ulazim
dalje u tu priču.
Elem, mene
više zanima ona korist od hejta, koju u ovom slučaju ima Istok. Dok sam čitala
komentare ispod njegove objave, jedan mi je privukao posebnu pažnju. Neko je napisao da
ne može da veruje da on može biti toliki mazohista, da stalno nanova piše
materijale koji izazivaju toliku količinu bure uvreda.
Pomislila
sam: "Zaista, niko ne može biti toliki mazohista, on to sigurno radi namerno i
promišljeno." I kao što je još neko spomenuo, svaka takva situacija je za njega
jedan eksperiment in vivo. Samo još jedno ispitivanje tržišta. :)
http://www.lovequotesmessages.com |
Tako
i vi treba da priđete kritici onoga što radite. Prvo odbacite sve što se odnosi na vas lično,
ako posle toga ostane nešto, analizirajte koliko to zaista ima veze sa onim što
radite, ako zaista ima, razmislite, zapišite, prespavajte.
Sutra, ako i dalje
bude imalo značaja za vas, pokažite to osobi od poverenja i iskustva. Konsultuje
se sa nekim iz struke, u krajnjem slučaju angažujte stručnjaka da vam pomogne.
Za
kraj, nije sve tako crno u kritici i hejtu, ima tu što-šta za poneti sa sobom,
samo od vas zavisi da li ste dovoljno spremni i dovoljno zreli da to čujete,
prihvatite i primenite.
Želim
vam mnogo uspeha u odrastanju i sazrevanju, jer jedino tako može rasti i vaš
biznis!
0 komentara:
Постави коментар