Letovanje u Selu divljih lešnika

Leto je uveliko stiglo i pre nego što je kalendar to signalizirao. Prošla godina je, za mene, po pitanju leta i mora bila sušna, nismo išli na letovanje i zbog toga sam bila veoma napeta. Za ljude koji ne vole more ovo ne bi predstavljalo problem, ali za mene more je isto što i leto, odmor i uživanje. Pored vode se opuštam i osećam regenerisano. Volim da ronim i sa svakim zaronom spiram sa sebe sve brige i loše misli.

Ove godine ćemo se more i ja ponovo družiti, putujemo uskoro na Sitoniju u mesto Sarti. Koliko sam se do sada uputila ovo je jedna od omiljenih destinacija naših ljudi, ali o tome ću vam pisati u nekom od narednih tekstova, kada se sama uverim u sve ono o čemu se priča. :)

Sada želim da vam pišem o mestu u koje verovatno više neću ići, ali koje je zaslužilo da dobije svoj tekst i to je zaslužilo sa punim pravom. Malo je mesta na svetu u kojima provedete 50 dana svoga života (mesto u kome živite se ne računa), kao što smo mi proveli u njemu. Nalazi se u Grčkoj, oblast Pieria ili kako mi srbi to volimo da kažemo, Olimpska regija i zove se Leptokarija ili u prevodu divlji lešnik.

Jedno je od najvećih mesta u na tom delu obale. Ima par hiljada stanovnika, ambulantu, dve škole i vrtić. Složićete se da je to mnogo više od većine mesta u kojima letujete. Kroz njega prolazi pruga koja spaja dva najveća grada u Grčkoj, Atinu i Solun. Mesto je tom prugom simbolično podeljeno na gornji, stariji deo u kome većinom žive stanovnici i donji, noviji deo u kome su većinom vile sa apartmanima za izdavanje, kafići, restorani i prodavnice sa suvenirima kojih ima u oba dela. Sve je veoma šareno, veselo i uredno.

Neki će reći da je Olimpska regija za one koji nemaju više para za letovanje, da je to najgori deo grčke obale, da tu letuju paradajz turisti, a ja ću im svima reći da nemaju pojma. Letovala sam i na grčkom ostrvu i poluostvu i na drugom kontinentu (o tome ću vam takođe pisati drugom prilikom) i mogu vam reći da svako od tih mesta ima svojih čari. U zavisnosti od toga šta želite i očekujete od odmora svaki deo grčke obale je raj na zemlji. Činjenica je da je Olimpska regija malo jeftinija, ali razlog za to sigurno ne leži u njenoj manjoj lepoti, već u tome što se nalazi na kontinentu.

Da krenem ipak od početka, u Leptokariju smo otputovali sasvim slučajno, prvi put 2011. godine. Kasno smo počeli da tražimo smeštaj i kada nismo mogli da ga pronađemo u mestu koje želimo (Sarti je bio u pitanju :) ), pogledali smo šta još agencija ima u ponudi u tom istom terminu i tako smo završili u Leptokariji umesto na Halkidikiju, tačnije Sitoniji.

Pre toga sam za to mesto čula od moje rođake, koja je tamo letovala sa svojm porodicom više godina za redom. Od Olimpske regije, pre toga poznavala sam Olimpic beach u koji smo, takođe, otišli sasvim slučajno last minutom, nakon venčanja i Paraliu do koje smo se često uveče šetali.

Olimpic beach je te 2002. godine bio moj prvi susret sa Grčkom. Do tada sam letovala samo u Hrvatskoj, a nakon rata u Crnoj gori. Malo je reći da sam bila prijatno iznenađena Grčkom, ja zaista volim obalu bivše mi domovine, ali sam uvek potajno patila za peščanim plažama. Kamenje i stenje nikada nije prijalo mojim stopalima, o ježevima da ne pričam. Sećam se sunđerastih ležaljki koje nisu pomagale kada ti se neki kamičak ili stena zabiju u rebra. Jedino što mi i dan danas fali je miris lavande i borovine...

Ipak, da se vratim na Leptokariju, kao što sam rekla, tamo smo se zatekli sasvim slučajno i da vam iskreno kažem, u prvom trenutku mi nije bilo ni najmanje drago. Znate onaj osećaj kada dobijete manje za više ili sam bar ja imala taj osećaj, ali sam bila srećna što idemo na more i što ću se opet pozdraviti sa njim.

Putovanje sa turističkom agencijom

Kao što sam natuknula na početku u Leptokariji smo proveli pedeset dana svojih života, cela moja porodica i ja. :) Četiri puta smo letovali tamo, od toga jednom dvadeset dana i svaki put nam je bilo sjajno!

Dva puta smo letovali preko agencije NStravel i svaka pohvala za njih, odlični, udobni autobusi, sa velikim, anatomskim sedištima, sa dovoljno prostora za nas visine 1,70cm i više. Sjajni vodiči i smeštaj upravo onakav kakav vidite u katalogu. Smeštaj, prvi put Navarino, dobar smeštaj, ali ga ne bih preporučila porodicama sa malom decom. Ispod apartmana je noćni klub koji se zatvara u 3-4h, a nakon toga nastupaju čistači tako da nam je prozor bio zatvoren veći deo noći. Srećom pa smo imali klimu da nas rashladi. Drugi put smo bili smešteni u vili Nikos, na samoj obali, u delu koji se zove Platani. Apartmani takođe dobri, plaža bukvalno isred vile, ali smo mi već bili navikli na određeni deo plaže, tako da se nismo kupali ispred kuće, već malo niže.

Pored njih, putovali smo sa Cormoranom, to je bilo letovanje od dvadeset dana, autobus, vozači i vodič katastrofa, putovali smo preko 15h, vozač se izgubio i zaglavio u uličicama Olimpic beach-a, smeštaj solidan, jedina zamerka uska terasa, ali nismo dozvolili da nam to umanji uživanje. Deca su uživala u ogromnom travnatom dvorištu i društvu druge dece, što je nama odraslima mnogo značilo (roditelji znaju zašto ;) ). Agencija Cormoran više ne postoji, tako da ne morate brinuti zbog onih moji opaski.

Treća agencija sa kojom smo putovali je Perla tours. Smeštaj je bio sjajan! Ogroman, nov apartman, ogromna terasa i ova vila je u delu koji se zove Platani. Jedina zamerka je bila što u povratku nisu ispoštovali redosled sedenja kao u dolasku, ali sam se ja već nekako izborila za svoje mesto. :)

O Leptokariji

Kao što sam već rekla Leptokarija se nalazi u oblasti Pieria u Egejskom moru, ispod planine Olimp. Pravo je uživanje kada se u vodi, dok plivate, okrenete prema obali i ugledate Olimp. Kao dete obožavala sam grčke mitove, tako da me za Olimp veže posebna emocija. Zbog Olimpa je klima u Leptokariji fantastična i zbog njega ona uživa epitet vazdušne banje. Dani su topli, a večeri sveže i prijatne za spavanje. Voda iz vodovoda je pijaća, za razliku od drugih delova Grčke. Dolazi sa Olimpa i ponekad imam osećaj da ne mogu da je se napijem. :)

Već sam pomenula da je Leptokarija jedno od većih primorskih mesta bar po broju stanovnika koji stalno žive u njoj. Trenutno u njoj živi 4000 ljudi, imaju ambulantu, apoteke, dve škole, vrtić, policijsku stanicu, crkvu, poštu, market Lidl, mnogo restorana i taverni. Od glavnog grada oblasti Pieria, Katerinija, udaljena je 26km, od Soluna 85km.

Leptokarija nije klasičnu turističko mesto u Grčkoj. U njoj nećete naći jedno šetalište pored obale i na njemu načičkane taverne i prodavnice suvenira, naprotiv. Pored obale se nalaze vile za smeštaj i po koji kafić i restoran, zabava počinje u glavnoj ulici koja vodi ka podvožnjaku i malo dalje, uzbrdo, ka centru mesta. U toj ulici ćete naći sve i svašta: od girosa, najpoznatije poslastičarnice i pekare u celoj Grčkoj, Katsaros Leptokaria, do povrća, voća, suvenira, prodavnica sve za 1 euro. :)

Kada prođete ispod podvožnjaka nailazite na potpuno drugačiji ambijent, prvo na šta nailazite je park, škola, igralište za decu. Svakog utorka u Leptokariji se održava velika pijaca, nešto poput novosadske najlon - pijace. Ona počinje od tog mesta i proteže se par stotina metara uz prugu. Na toj pijaci možete naći sve, od igle do lokomotive, na njoj najviše volim da kupim masline, čija cena se kreće od 1,5 euro do 3,5 eura za kilogram i sandale, koje koštaju oko 5 eura. U jednom trenutku sam imala oko 15 pari sandala svih boja i fela. :)

Na pijaci možete pronaći kvalitetan grčki pamuk, koji je mnogo bolji, ali skuplji od turskog. Sveže voće, povrće, meso i ribu. Sve to na jednom mestu i po vrlo povoljnim cenama, jedini problem je kako sve što kupite odneti u rukama do apartmana. U centru grada, jedna naspram druge, nalaze se policijska stanica i grčka pravoslavna crkva.

U glavnoj ulici u gornjem delu mesta možete naći mnogo taverni, butika sa odećom,obućom, kožom i krznom. Koža je odličnog kvaliteta i prilično povoljna. Ljudi su izuzetno ljubazni, ali nenapadni. U Grčkoj se od prvog dana osećam kao kod kuće jer je njihov mentalitet vrlo sličan našem.

Plaža u Leptokariji

Plaža u Leptokariji možda nije najlepša koju ste videli u Grčkoj, ali svako na njoj može naći svoje mesto pod suncem. Peščana je sa po nekim krupnijim kamenom, a na ulazu u more ima sitnih kamenčića, koji opet prelaze u pesak. Ulaz u vodu je postepen, a voda čista. Dešava se da se voda zamuti u poslepodnevnim časovima.

Ako ste ljubitelj ronjenja uživaćete izranjajući zvezde i školjke, a ako volite talase, u toku svakog letovanja imali smo zadovoljstvo da nas Posejdon bar jednom počasti tom zabavom. :) Moji klinci vole da se bacaju u talase i da na dušeku surfuju po njima. Iskreno i ja to radim.

Plaža je dugačka preko 5km i bez obzira na veliki broj ležaljki koje postavljaju vlasnici kafića, uvek ima mesta za peškire i suncobrane. Ako ipak želite da koristite ležaljke, dovoljno je da kupite piće u vrednosti 2,5-3 eura, uz dve ležaljke ide i suncobran, tako da je cena prilično pristupačna.

Hrana i piće

Što se tiče snabdevanja hranom i pićem, već sam, pomenula veliku pijacu utorkom i market Lidl, pored njih u glavnoj ulici ispod pruge nalazi se market Macutis i nekoliko manjih prodavnica. Iznad pruge, u centru mesta takođe postoji više manjig prehrambenih radnji.

Često možete naići na prodavce koji povrće i voće prodaju iz kombija na ulici, najčešće paradajz, breskve i lubenice. Grčki sladoled, šta tu ima da se priča, od fabričkih, do onih na kuglu i točenje, sve preporučijem. :)

Takođe, postoji mnogo fast fud prodavnica giros pite, cena od 2-3 eura i restorana sa tradicionalnom grčkom hranom, porcija od 5-10 eura. Ne bih vam preporučila grčku picu, na prvom mestu jer kad si u Grčkoj jedi grčku hranu, a na drugom mestu jer je mala i skupa.

Ne smem da ne spomenem moju i moje porodice omiljenu pekaru – poslastičarnicu Katsaros. Nikada u životu nisam videla više različitih peciva, kolača i svih vrsta tulumbi, baklava, kadaifa i drugih poslastica kao na tom mestu. Svaki drugi dan, dok smo na letovanju dolazimo kod njih na kolače i još uvek nismo uspeli sve da ih isprobamo. Od slanih, pekarskih proizvoda obožavam njihov hleb sa maslinovim uljem i crnim maslinama, mmmmljac! :)

Izleti iz Leptokarije

Pored standardnih izleta na Meteore, Olimp, Watherland, Solun, Grčko veče... iskoristite priliku da vozom posetite susedno mesto, Nei Pori. Mesto kao mesto, bar meni, nije ništa posebno, ali zato je plaža carska! U zavisnosti od dela plaže, možete naići na plićak koji se proteže i do 50m, idila za klince. Moji su uživali i u vožnji vozom i u plićaku. Ja sam uživala u ronjenju u čistoj i toploj vodi. Još jedno mesto u blizini, koje vredi posetiti, je Platamon sa svojom tvrđavom i dvorcem.

Mogla bih o Leptokariji da vam pišem još ovoliko, ali mislim da je ovo taman da vas zainteresuje, da jednog dana i vi, makar u prolazu, posetite ovo drago i pitomo mesto. Ove godine će više mojih poznanika i prijatelja letovati tamo, želim im lepo vreme i čisto more, a oni meni mogu doneti koju kilicu maslina! ;)

Fotografije su sa skoro svih naših letovanja i različitog su kvaliteta, ali verujem da sam na njima uspela da ovekovečim ambijent i duh Leptokarije :)

Do čitanja!

Link: Moj drug Miloš Petrović, sa bloga Miloš blog i njegovi utisci o Olimpskoj regiji http://milosblog.com/utisci-sa-letovanja-u-grckoj-platamon-nei-pori-leptokarija/