50 nijansi "kriva"



http://www.zlatiborpress.rs/filmski-petak-pepeljuga-i-50-nijansi-sive/
Čula žaba da se konj potkiva… E tako i ja kada je u pitanju knjiga “Pedeset nijansi siva”. Pričalo se o njoj, još se priča, a ja nikako da je pročitam, sve mi se neda 1000 dindži za neku erotiku - ba! Tek slučajno shvatim da je moja rođena sestra kupila i pročitala na moru, e tu već nisam mogla da odolim i uzeh je! Šta ću kad sam radoznala?! ;)

Svašta sam čula o njoj, da nas diskriminiše (mislim na nas žene), da je knjiga oličenje dobrog seks marketinga, ali je činjenica da je nazivaju i najprodavanijom knjigom u prošloj godini “koju je zavoleo ceo svet”.

Puno sam se smejala na početku čitanja, samom zapletu i stereotipima koji su tu da privuku prosečnog čitaoca lakoj erotskoj literaturi. Činjenica je da sam još kao tinejdžerka (nadam se da moja porodica ovo neće čitati J) čitala dela Čarlsa Bukovskog, Erike Jong i Anais Nin. Kao i svim klincima u tom periodu, seks mi je bio vrlo privlačna tema, a kao strastveni čitalac ja sam ga potražila i u knjigama. Tako da sam se još tada upoznala sa različitim književnim pristupima ovoj temi.

Stilovi ovih pisaca se veoma razlikuju od stila pisanja E. L. Džejms, na prvom mestu zato što se ona opredelila za kombinaciju koja sigurno dobija. On: mlad, iskusan, prelep, prebogat, seksualno dominantan i izopačen. Ona: mlada prelepa, neiskusna, nevina, pametna i zaljubljena, naravno u njega.

Kako sam odmicala sa čitanjem knjiga mi je bila sve manje smešna, a sve više me je intrigirala nedoumica i psihološko stanja glavnog lika, Anastazije Stil. Čitanje knjige je proces u kome se pored samoanalize često poistovećujemo sa junacima. U tom procesu sam počela da uviđam razloge za toliku popularnost ove knjige.

http://www.laguna.rs/

Od kada je sveta i veka ženama se nametalo osećanje krivice vezano za njihovu seksualnost. Ne retko ćete čuti roditelje kako devojčicama, već od najmanjih nogu, govore kako je seks nešto strašno i loše, a samo kupanje ženskog deteta za očeve predstavlja veliki tabu.

Još je Frojd pričao o četiri stadijuma psihoseksualnog razvoja (oralna, analna, falusna i genitalna faza) kroz koje svako dete, u manjoj ili većoj meri izraženo, prolazi, a koje kasnije određuje njegov karakter. Greška roditelja je što decu u tima fazama sprečavaju da nagonski istražuju i eksperimentišu sa svojim telom. Kao posledica toga dolazi do fiksiranja energije i zastoja u određenom stadjumu razvoja i u određenom delu tela.
Ljudi kada se rode predstavlaju čist Id (nagon, impulsivnost) koji traži zadovoljenje, sad i odmah! Prisetite se bebe koja vrišti i plače i očekuje da se njene potrebe zadovolje što pre. Vremenom, kako Id dolazi u kontakt sa spoljašnjim svetom formira se Ego (princip realnosti) čija uloga je prilagođavanje i balansiranje između potreba i onoga što nam okolina nameće. To bi mogle biti društvene konvencije, koje se u Frojdovoj strukturi ličnosti javljaju kao Super-ego, koji je ujedno i nosliac moralnih normi.

Ono što Kristijan Grej kroz svoju izopačenost nudi Ani je upravo ta mogućnost da, na neki način, ponovo prođe kroz sve te psihoseksualne faze bez osećaja krivice, a koji nam nameće naš Super-ego.

Posle ovog kraćeg putovanja kroz "Frojdovu Psihoanalizu", moram da kažem da meni ovo delo liči na jedan psihološko-erotski triler, u kome je glavnoj junakinji ponuđena mogućnost da ispita mračne strane svoje ličnosti, svoj Id i da ispita krajnje granice svoje izdržljivosti. Ona se često, u knjizi, pita da li je u redu to što oseća, da li je normalno da joj se bol dopada. Sve te dileme nastaju zbog društveno usađenih predrasuda, čije kršenje kod nje stvara osećaj krivice. Da li će uspeti da se izbori sa društvenim i ličnim normama ponašanja i mogućim ludilom?

Kao što sam već rekla, svi mi čitajući, nevesno prolazimo isti put kao i naši junaci, delimo njihovu sudbinu i razmišljamo o tome šta bi mi učinili na njihovom mestu. U ovom slučaju, čitalac sa bezbedne udaljenosti, ispituje i istražuje najmračnije kutke svoje ličnosti, daleko od prekora javnosti i nametnute krivice.

Mislim, a to je samo moje skromno mišljenje, da je sav taj svet, koji je prosto poludeo za ovom knjigom, privukla baš ta mračna strana ličnosti i mogućnost da ispita i to drugo, potisnuto lice svoje seksualnosti. Bez trunke griže savesti.

Nisu to ni scene seksa na različitim mestima, ni sado-mazo sprave u ‘Crvenoj sobi bola’ono što intrigira čitaoca, već psihološka igra koju Anastazija igra sa Kristijanom od prvog trenutka. Igra koju igram ja, ti, svi mi… 

Igra moći.

Uživajte u čitanju! 
S

CONVERSATION

14 komentara:

  1. Eh, sada je i ja moram procitati. Odlican tekst, cestitam :-)

    ОдговориИзбриши
  2. Анониман18.9.12. 15:57

    Bravo draga, sjajan prikaz, profesionalna analiza!
    ps.to se od tebe i moglo očekivati :)

    ОдговориИзбриши
  3. U medjuvremenu sam procitala i Pedeset nijansi Mracnije.To kao da je knjiga koja uopste nije povezana sa prethodnom. KOliko mi se prevrtao stomak od prve knjige, posebno prilikom opisa Crvene sobe bola, toliko je ova druga govorila samo o konacnom zblizavanju i otkrivanju g. Greja i njegovih trauma iz detinjstva koje su ga nacinile takvim kakav je. Ljubav pobedjuje sve, cini se da je druga knjiga dokaz.Uvek naravno postoje delovi proslosti koji hoce neke ljude da povuku nazad..ocekujem da ce treci deo biti konacni rasplet.Mozete slobodno , ako ste gadljivi ili imate odredjena estetska ili kakva vec merila, da preskocite citanje prve knjige i pocnete drugu.Kazem, sem istih likova kao u prvoj, nacin vodjenja radnje i opisa svega je totalno drugaciji...

    ОдговориИзбриши
  4. Dragančice hvala na komentaru i preporuci! Sigurno ću pročitati i druga dva dela i zaokružiti celinu. Kao što si vodela u mom tekstu, prišla sam priči bez očekivanja i predrasuda. Analiza je psihološka i posluđila je kao objašnjenje za toliku popularnost knjige.:)

    ОдговориИзбриши
  5. Анониман26.9.12. 11:16

    Meni nije samo jasno čemu toliki hvalospev toj knjizi i šta je tu toliko kontroverzno? Sve je već viđeno a ako ćemo o šokiranju perverzijama onda se vratite na de Sada.

    ОдговориИзбриши
  6. Jedan od razloga, zbog kojih sam i pročitala knjigu je upravo taj, da otkrijem razloge velike popularnosti knjige. Ako ste pročitali moj tekst mogli ste i da vidite zaključak. :) Hvala na poseti bloga! :)

    ОдговориИзбриши
  7. Ti si me, ovim tekstom, naterala da pročitam knjigu... i lepši i značajniji mi je tvoj prikaz od same knjige.

    Ali, sam se primila na traumatično detinjstvo gospodina fascinantnog Greja, da ću da kupim i druga dva nastavka :P I, ne, nisu me fascinirale erotske scene, već psihološka borba koju oba glavna junaka vode i mislim da bi štivo bilo kvalitetnije da je umeće pisca bilo na nivou da priču iznese maestralno, a ne da preovladavuju eksplicitni opisi seksa...

    ОдговориИзбриши
  8. Vidiš kako i iz ničega možeš izvući nešto ;))) Zato je književnost tako lepa, svako vidi ono što želi, a ti i ja smo videle suštinu! :***

    ОдговориИзбриши
  9. Ti si psiholog, ti znaš bolje od ostalih da je lepota u očima onoga koji gleda :***

    ОдговориИзбриши
  10. Jako mi se svideo Vaš članak. :)
    I u potpunosti se slažem sa onim što ste rekli o knjizi. I ja sam počela da je čitam jer je cela nacija poludela za njom. Pročitala sam sva tri dela i, po meni, to je nista drugo do "Lepotica i zver" 21-og veka. :)
    Kao što ste Vi već rekli, pisac se opredelio za kombinaciju koja sigurno dobija. Pogotovo kad je mlađa populacija u pitanju. Svaka devojka bi zelela nekog takvog muškarca-barabu koji će se promeniti zbog nje. :)
    Ali, knjiga mi se svidela, najviše zbog tog psihološkog momenta i jadnog malog Kristjana Greja. :)
    Moram samo da napomenem da imam 25 godina, pa ako sam negde "u analizi" pogrešila da mi ne zamerite. :D

    ОдговориИзбриши
  11. Razmišljao sam koja je tajna ovog serijala, zašto je toliko popularan i slično. I došao sam do zaključka da jedan deo ženske populacije posmatra ovaj serijal na bajkovit i romantičan način. Zašto je to tako, napisao sam u svom tekstu: "Zašto je serijal 50 nijansi moderna bajka". A kao moja reakcija na ovakvu percepciju dela ženke populacije, napisao svoje mišljenje koje je sasvim suprotno - Zašto serijal 50 nijansi nije i ne sme da postane moderna bajka.

    ОдговориИзбриши

Back
to top